Vuit organitzacions d’economia social entren a la fase de plataformització feminista després de superar la campanya de cofinançament

Ja tenim les finalistes de la campanya de cofinançament #MatchGoteo. Es tracta de les iniciatives d’Igualitàrium, Femnoise, Fasolà, Les Mercedes, Mensakas, Menú Circular, Quèviure i Verificat, les quals fomentaran la igualtat de gènere, el programari lliure i el coneixement lliure i obert amb les seves plataformes. 

Gràcies als 515 mecenes, els vuit projectes han aconseguit un total de 125.312 €, 40.312 € gràcies a aportacions ciutadanes i 85.000 € via la fórmula del matchfunding, cofinançament que el programa possibilita. La convocatòria ha servit per finançar amb èxit col·lectivament l’activitat de vuit projectes a la ciutat de Barcelona que impulsen la plataformització digital de sectors socials i econòmics clau. L’associació d’economia circular Brots Ecosocial, amb 627 € (el 9%), és l’única que no ha aconseguit superar el mínim de finançament definit a la convocatòria i, per tant, no ha estat seleccionada.

La recaptació dels projectes, que han estat seleccionats al programa MatchImpulsa 10, ha quedat entre els 11.000 € i els 20.000 € . A més, cinc dels nou projectes que han participat a la campanya #MatchGoteo han triplicat el finançament mínim necessari. Mensakas ha aconseguit el doble del finançament òptim, amb 14.989 €, així com Femnoise amb el projecte FemMarket, que ha aconseguit 19.290 € dels 17.853 € que es proposaven en un inici. 

Un cop superada la campanya, les empreses i entitats seleccionades avançaran cap a la la producció de prototips de plataforma o la millora del seu projecte de plataformització digital existent. Per fer-ho possible, cadascun comptarà amb 26 hores d’acompanyament, enxarxament i formacions. Destaquem les assessories prèmium de persones expertes en l’àmbit tecnològic i en sostenibilitat econòmica com ara Carlos Guadián, Doris Obermair, Enrique Rodríguez García, Ines Alcolea, Meritxell Reves, Pau Serrat i Pilar Rubio. També rebran cinc hores extra per implementar mesures i plans d’igualtat. Aquest programa també ha incorporat formació i sessions per enxarxar-se amb altres organitzacions des del seu inici aquest octubre.

La campanya va arrancar l’11 de novembre a la plataforma de la Fundació Goteo, després d’un acte de presentació a InnoBA, i es va allargar fins el 18 de desembre a les 23:59 h.

Font: https://ca.goteo.org/call/matchimpulsa/projects

Les protagonistes

Es tracta de projectes d’impuls digital centrats en la sostenibilitat, la cultura, el feminisme, l’educació, la salut mental, la missatgeria o el tèxtil.

Fasolà (2017) és una cooperativa orientada a la innovació social que pretén desenvolupar SumSum, una plataforma col·laborativa per dinamitzar ecosistemes i economies locals des d’una perspectiva circular amb espais de cooperació. Les usuàries podran realitzar diferents demandes vinculades al desplegament del seu projecte, col·laborar i participar en el desplegament de solucions.

Femnoise (2021) és una associació per incrementar la presència de les dones i la seva participació en el desenvolupament de comunitats locals en la cultura, l’educació, la tecnologia i les indústries creatives. En aquesta línia, vol desenvolupar el projecte Fem Market amb programari lliure per fomentar el mercat del sector de la música amb perspectiva feminista.

Igualitàrium (2020) és una associació que parteix d’oferir eines per apoderar les persones sent partícips de la seva pròpia salut. Amb Salut també per a les Dones volen crear una plataforma de formació en Salut Integral de les Dones per investigar, formar i divulgar amb perspectiva de Gènere i Sexe.

Les Mercedes (2020) és una cooperativa de dones que ofereix servei de missatgeria d’última milla ètica, inclusiva i sostenible per a comerços de primera necessitat i botigues de proximitat, oficines o estudis i empreses de restauració de Barcelona. Llança Bol en bici amb Reusabol i Holon, un delivery de restaurants de proximitat amb envasos retornables.

Mensakas (2018), cooperativa sorgida de les lluites sindicals de Riders X Derechos en el sector de l’economia de plataforma per demostrar que és possible una alternativa responsable de repartiment. Amb Mensakas: més treball i menys uberització volen crear una plataforma digital per gestionar el servei amb la cooperació i el bé comunitari al centre.

Menú Circular (2021) és una associació formada per expertes com Ada Parellada que vol reactivar el sector de la restauració ajudant a persones en situació de vulnerabilitat a exercir el seu dret a l’accés a l’alimentació. Han desenvolupat una app basada en moneda virtual o blockchain per garantir transparència i traçabilitat i entrellaçar restaurants de barri, tot protegint el teixit social i econòmic. La campanya Menú Circular para Lola No Estás Sola va dirigit a aquesta associació que neix per reduir el sensellarisme de les dones.

Quèviure (2013) vol impulsar el projecte Transport Visible, una plataforma territorial per a la microdistribució urbana sostenible que compta amb Som Mobilitat i l’Economat Social de Sants com entitats agrupades.

Verificat (2019) és una associació sense ànim de lucre que lluita contra la desinformació i els rumors a Internet, amb formacions a escoles de Barcelona perquè les estudiants aprenguin a protegir-se de la manipulació a les xarxes. D’aquí neix Verificat Escola, projecte educatiu que pretenen digitalitzar per fer accessible l’accés del professorat a les eines necessàries i que estan promovent sota la campanya “Desfake”.Podeu consultar les entrevistes i peces dels projectes que han publicat Xarxanet, la Fundació Goteo i altres materials multimèdia a MatchImpulsa. Per seguir l’actualitat dels seus avanços podeu seguir l’etiqueta #MatchImpulsa10 a les xarxes o estar atentes a la nostra pàgina web.