Bol en Bici [prototipatge]

Aquesta entrevista és part d’una sèrie de converses que volen recollir l’estat de desenvopament de vuit projectes de l’Economia Social i Solidària de la ciutat de Barcelona que l’any 2021 vam participar al programa MatchImpulsa 10 i rebre el suport de la ciutadania i de la Càtedra_Oberta per a desplegar un prototip de plataforma o solució digital a través de la campanya #MatchGoteo

Breu presentació de l’organització i la seva missió

Som Les Mercedes Barcelona SCCL, una cooperativa sense ànims de lucre formada per un grup de dones especialitzades en turisme educatiu. La crisi de la COVID-19 ens va donar una oportunitat de repensar el nostre futur i apostar per un model nou. Fem repartiment amb bicicleta i vehicles elèctrics a la ciutat de Barcelona i una part de L’Hospitalet.

Som un agent actiu en el sector de la ciclologística urbana. Som missatgeres del canvi i contribuïm a la transformació del sistema de transport i mobilitat de la ciutat de Barcelona aportant més perspectiva de gènere, des d’una mirada feminista interseccional. Donem visibilitat a dones i a col·lectius vulnerables, en risc d’exclusió.

Ens definim com un nexe d’unió entre el veí i el seu entorn immediat: el barri. El nostre tracte al client és proper, especial, i professional; combinar logística amb cures és el nostre factor diferencial. Lluitem per un espai públic inclusiu, en harmonia amb la natura, i al servei de les persones.

Quin tipus de projecte esteu impulsat gràcies als recursos de la Càtedra_Oberta (MatchImpulsa, 2021)?

Estem impulsant, junt amb Holon el projecte “Bol en bici”, un servei de delivery de proximitat amb bols retornables. Estem en una fase beta del projecte, fent tasques comercials, parlant amb restaurants i fent millores tecnològiques al nostre sistema de comandes i al sistema propi de Les Mercedes.

En el marc dels objectius que vàreu definir a la campanya #Matchgoteo, en quin moment us trobeu? S’ha produït algun canvi rellevant en la vostra organització que vulgueu compartir? Retorn en funció del vostre pla de treball, fites compartides i públiques a la campanya.

Sí, vam iniciar el projecte amb Holon i Reusabol. En aquest camí Reusabol s’ha fet enrere i no vol seguir amb el seu propi projecte i ara Les Mercedes absorbiran Reusabol quedant-nos la seva app i els seus bols. Això ha canviat una mica les coses tant internament com en els objectius a seguir i ha endarrerit tot el procés.

Actualment, estem invertint part dels diners en Vonzu (aplicació de gestió de comandes), vinculant la pàgina bolenbici.com amb el nostre sistema intern de comandes, millorant tota la part d’imatge i disseny de la pàgina i preparant la fira de presentació oficial de “Bol en bici” que serà dins la fira Àpat (fira d’aliments i restaurants de proximitat)  que es fa a Barcelona el 8,9 i 10 d’octubre. A part, ja hem repartit totes les recompenses, ens falten només els menús que ho farem a partir de setembre, ja que hem tingut molts entrebancs i ens està costant trobar restaurants.

Quin posicionament té el vostre projecte en relació amb l’impuls d’una digitalització que incorpori la perspectiva de gènere?

Les Mercedes com a entitat defensem els valors d´un feminisme interseccional, amb una alta càrrega de transformació social. Ens posicionem clarament a favor d‟una digitalització que incorpori la perspectiva de gènere. El nostre equip de “Bol en bici” back office compta amb expertes en disseny, en gestió de projecte i en desenvolupament web. Volem garantir la paritat com a mínim al nostre catàleg de restaurants/catering/obradors. Però la nostra intenció és visibilitzar mitjançant bol a Bici projectes gastronòmics liderats per dones, per persones trans, no binàries, migrants…

Quin creieu que són els principals reptes que té la vostra organització en relació amb l’ús i la incorporació d’eines i programari lliure?

El nostre sistema de gestió de comandes és complex i no totes les eines de programari lliure serveixen. Necessitem més assessorament per optimitzar el nostre sistema de recepció de comandes i d’entrada al sistema de gestió Vonzu. En créixer el volum de comandes estem veient on fallem.

En el desplegament del projecte aquesta primera part de l’any, s’han fet evidents necessitats abans no detectades? Quines?

Si, clarament, hores de feina comercial i d’oficina. Tampoc tenim cap reforç en comunicació i xarxes. Actualment, necessitem créixer i és molt difícil fer-ho tot sent 4 sòcies i una treballadora a temps parcial. Per altra banda, encara no tenim els recursos econòmics que necessitem i és molt difícil trobar l’equilibri.

Identifiqueu algun tipus d’aprenentatge específic que vulgueu compartir amb aquelles organitzacions de l’ESS que, com vosaltres, estan transitant cap a models de negocis digitals?

És molt important que la part digital de l’empresa reflecteixi exactament els valors que té la cooperativa o el projecte. Fer servir el llenguatge adequat, el to, les imatges, etc. I a part, que la part tecnològica sigui pensada per ser una eina que faciliti el dia a dia de l’empresa. A nosaltres ens ha costat trobar l’equilibri i les eines adequades.

Voleu compartir alguna fita de rellevància de cara a la tardor 2022?

Participarem en la Fira Àpat per presentar “Bol en bici” oficialment i començarem a tenir el servei obert cada dia de dilluns a divendres. També estem treballant per traçar acords amb empreses i coworkings que volen tenir el nostre servei i bols a la seva empresa.

Altres comentaris d’interès en relació amb el futur de la vostra organització i/o projecte que vulgueu compartir?

A poc a poc el projecte es va consolidant i creixent. Estem contentes, ara per nosaltres és important créixer gradualment i tenir persones a l’equip que ens ajudin en el dia a dia i expertes que ens assessorin per visualitzar el futur. Ens falten mans per tirar endavant el projecte “Bol en bici”. Esperem poder-ho arrancar molt aviat, ja que creiem que és un servei transformador.

Més info

Publicació realitzada gràcies a la col·laboració entre Càtedra_Oberta i Fundació Goteo.