MatchImpulsa és un programa transversalment feminista per a la plataformització digital de l’Economia Social Solidària i col·laborativa de Barcelona.
Aquest programa innovador té com a objectiu potenciar i escalar projectes de l’Economia Social i Solidària i col·laborativa, reforçar l’enxarxament local, la projecció internacional, l’adaptació de la perspectiva de gènere, de mesures i plans d’igualtat als entorns digitals d’empreses i organitzacions i accelerar l’economia digital com un procomú, a través de tres línies estratègiques:
- Plataformització d’empreses, a través del digitESSt com a eina d’autodiagnosi i la digiDIETA com a facilitadora de píndoles formatives per a la digitalització transversalment feminista d’organitzacions de l’ESS.
- Col·laboracions estratègiques per a MatchTech, MatchIgualtat i MatchUniversitat.
- Creació i manteniment dels ecosistemes estratègics a la ciutat de Barcelona.
MatchImpulsa es desenvolupa en el marc de la Càtedra_Oberta, impulsada col·laborativament entre el grup de recerca Dimmons, la Universitat Oberta de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa.
Principis
- Suport a la plataformització digital;
- Enfortiment de l’Economia Social i Solidària i col·laborativa;
- Incorporació de la perspectiva de gènere;
- Suport i promoció de la diversitat;
- Foment del treball col·laboratiu, cooperatiu i comunitari;
- Innovació metodològica a través de la recerca acció;
- Promoció del procomú digital i el coneixement obert; (llicències lliures, programari lliure, escalabilitat, reproductibilitat)
- Promoció d’un model d’economia digital alineat amb el benestar de les persones i el dret a la ciutat
Objectius
Els objectius principals es basen a accelerar econòmicament projectes, intercooperar digitalment, revertir l’escletxa digital de gènere, desplegar mesures i plans d’igualtat, crear i reforçar ecosistemes estratègics de l’Economia Digital Feminista i de l’Economia Col·laborativa de Barcelona (BarCola), afavorir la internacionalització d’empreses i ecosistemes que formin part de MatchImpulsa i incorporar la recerca acció per divulgar i obrir el coneixement generat.
- Facilitar la transició digital d’iniciatives que han necessitat adoptar les eines digitals;
- Accelerar econòmicament projectes amb programes d’acompanyament en la capacitació digital i de digitalització del model de negoci;
- l’ús d’eines innovadores de finançament com el matchfunding;
- el desplegament de xarxes i nodes de col·laboració de l’economia circular local;
- l’enxarxament entre empreses amb valors de l’ESS i empreses tecnològiques;
- Revertir l’escletxa digital de gènere amb mesures igualitàries, plans d’igualtat i connexions entre empreses i serveis per la igualtat;
- Donar suport a ecosistemes estratègics: reforçar l’Ecosistema Digital Feminista per accelerar la perspectiva feminista en l’Economia Social i Solidària i enfortir BarCola l’ecosistema d’Economia col·laborativa i procomú;
- Incorporar la recerca acció perquè el coneixement que generem al llarg del programa sigui obert i disponible per a tothom, amb la col·laboració entre empresa i universitat;
- Afavorir la internacionalització d’empreses i clústers que formin part de MatchImpulsa.
Transversalment feminista
MatchImpulsa té unes dimensions de qualitat feminista que inspiren tot el programa:
- És dirigit a un model d’economia digital amb una missió i sistema de valors de l’economia alineats amb la preservació de la vida;
- Vol afavorir l’equilibri entre el treball i la vida personal;
- Intersecció: vol afavorir la igualtat entre classes socials, per raó d’origen, d’orientació sexual i races i en les relacions globals;
- Fomenta la inclusió i participació de les dones a tots els nivells;
- Fa un accés igualitari i empoderament de les persones que estan en situacions de discriminació, i desapoderament de les que compten amb privilegis;
- Fa ús de tecnologia no sexista i discriminatòria.
També té uns elements concrets i de pràctiques associats a la dimensió de transversalitat de gènere:
- Seguiment d’impactes, inclòs el de gènere: Disseny, seguiment i anàlisis d’Impacte des de l’inici i de forma continuada, a partir de dades quantitatives i qualitatives.
- Pressupost amb perspectiva de gènere: Anàlisis de partides pressupostàries amb perspectiva de gènere.
- Paritat a tots els nivells del programa: Possibilitat d’inscripció no binària. Mínim de 40% de dones i altres en tots els espais i nivell de participació i contribució al programa.
- Criteris d’igualtat de gènere com a criteri d’accés Tot el programa va dirigit a l’economia social i solidària i col·laborativa com a model econòmic que sintonitza més amb posar la vida al centre.
- Mobilització d’empreses i entitats lligades a l’Estratègia contra la Feminització de la Pobresa i la Precarietat
- Ètica de cura com a part de la metodologia. Codi de conducta que afavoreix un entorn respectuós, inclusiu i curós per a tothom. Espai lliure de violències.
- Formació en mesures i plans d’igualtat adaptats als entorns digitals.
- Programa específic per a nodrir l’ecosistema intensiu en feministes amb connexió amb el VIII Congrés d’Economia Feminista, celebrat a Barcelona, de 16-18 de març 2023.
- Programa MatchIgualtat: Mapatge de recursos i serveis públics i privats en mesures d’igualtat a la ciutat, i programa per la creació d’acords o matches entre empreses que ofereixen recursos d’igualtat i empreses que participen en el programa.