Què és?

MatchImpulsa és un programa transversalment feminista per a la plataformització digital de l’Economia Social Solidària i col·laborativa de Barcelona.

Aquest programa innovador té com a objectiu potenciar i escalar projectes de l’Economia Social i Solidària i col·laborativa, reforçar l’enxarxament local, la projecció internacional, l’adaptació de la perspectiva de gènere, de mesures i plans d’igualtat als entorns digitals d’empreses i organitzacions i accelerar l’economia digital com un procomú, a través de tres línies estratègiques:

  1. Plataformització d’empreses, a través del digitESSt com a eina d’autodiagnosi i la digiDIETA com a facilitadora de píndoles formatives per a la digitalització transversalment feminista d’organitzacions de l’ESS.  
  2. Col·laboracions estratègiques per a MatchTech, MatchIgualtat i MatchUniversitat.
  3. Creació i manteniment dels ecosistemes estratègics a la ciutat de Barcelona.

MatchImpulsa es desenvolupa en el marc de la Càtedra_Oberta, impulsada col·laborativament entre el grup de recerca Dimmons, la Universitat Oberta de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i Barcelona Activa.

Principis

  • Suport a la plataformització digital;
  • Enfortiment de l’Economia Social i Solidària i col·laborativa;
  • Incorporació de la perspectiva de gènere; 
  • Suport i promoció de la diversitat; 
  • Foment del treball col·laboratiu, cooperatiu i comunitari;
  • Innovació metodològica a través de la recerca acció;
  • Promoció del procomú digital i el coneixement obert; (llicències lliures, programari lliure, escalabilitat, reproductibilitat)
  • Promoció d’un model d’economia digital alineat amb el benestar de les persones i el dret a la ciutat

Objectius

Els objectius principals es basen a  accelerar econòmicament projectes, intercooperar digitalment, revertir l’escletxa digital de gènere, desplegar mesures i plans d’igualtat, crear i reforçar ecosistemes estratègics de l’Economia Digital Feminista i de l’Economia Col·laborativa de Barcelona (BarCola), afavorir la internacionalització d’empreses i ecosistemes que formin part de MatchImpulsa i incorporar la recerca acció per divulgar i obrir el coneixement generat.

  • Facilitar la transició digital d’iniciatives que han necessitat adoptar les eines digitals;
  • Accelerar econòmicament projectes amb programes d’acompanyament en la capacitació digital i de digitalització del model de negoci;
    • l’ús d’eines innovadores de finançament com el matchfunding;
    • el desplegament de xarxes i nodes de col·laboració de l’economia circular local;
    • l’enxarxament entre empreses amb valors de l’ESS i empreses tecnològiques;
  • Revertir l’escletxa digital de gènere amb mesures igualitàries, plans d’igualtat i connexions entre empreses i serveis per la igualtat;
  • Donar suport a ecosistemes estratègics: reforçar l’Ecosistema Digital Feminista per accelerar la perspectiva feminista en l’Economia Social i Solidària i enfortir BarCola l’ecosistema d’Economia col·laborativa i procomú;
  • Incorporar la recerca acció perquè el coneixement que generem al llarg del programa sigui obert i disponible per a tothom, amb la col·laboració entre empresa i universitat;
  • Afavorir la internacionalització d’empreses i clústers que formin part de MatchImpulsa.

Transversalment feminista

MatchImpulsa té unes dimensions de qualitat feminista que inspiren tot el programa:

  • És dirigit a un model d’economia digital amb una missió i sistema de valors de l’economia alineats amb la preservació de la vida;
  • Vol afavorir l’equilibri entre el treball i la vida personal;
  • Intersecció: vol afavorir la igualtat entre classes socials, per raó d’origen, d’orientació sexual i races i en les relacions globals; 
  • Fomenta la inclusió i participació de les dones a tots els nivells;
  • Fa un accés igualitari i empoderament de les persones que estan en situacions de discriminació, i desapoderament de les que compten amb privilegis;
  • Fa ús de tecnologia no sexista i discriminatòria.

També té uns elements concrets i de pràctiques associats a la dimensió de transversalitat de gènere:

  • Seguiment d’impactes, inclòs el de gènere: Disseny, seguiment i anàlisis d’Impacte des de l’inici i de forma continuada, a partir de dades quantitatives i qualitatives. 
  • Pressupost amb perspectiva de gènere: Anàlisis de partides pressupostàries amb perspectiva de gènere. 
  • Paritat a tots els nivells del programa: Possibilitat d’inscripció no binària. Mínim de 40% de dones i altres en tots els espais i nivell de participació i contribució al programa.
  • Criteris d’igualtat de gènere com a criteri d’accés Tot el programa va dirigit a l’economia social i solidària i col·laborativa com a model econòmic que sintonitza més amb posar la vida al centre. 
  • Mobilització d’empreses i entitats lligades a l’Estratègia contra la Feminització de la Pobresa i la Precarietat
  • Ètica de cura com a part de la metodologia. Codi de conducta que afavoreix un entorn respectuós, inclusiu i curós per a tothom. Espai lliure de violències.
  • Formació en mesures i plans d’igualtat adaptats als entorns digitals. 
  • Programa específic per a nodrir l’ecosistema intensiu en feministes amb connexió amb el VIII Congrés d’Economia Feminista, celebrat a Barcelona, de 16-18 de març 2023.
  • Programa MatchIgualtat: Mapatge de recursos i serveis públics i privats en mesures d’igualtat a la ciutat, i programa per la creació d’acords o matches entre empreses que ofereixen recursos d’igualtat i empreses que participen en el programa.