Tecnologia

0 de 8 lliçons completades (0%)

Elements clau per fer front a la plataformització digital

Això és una vista prèvia de la lliçó

Registra’t o inicia sessió per cursar aquesta lliçó.

En aquesta sessió, s’abordaran els elements clau per fer front a la plataformització digital des de l’àmbit econòmic i financer amb Facto Cooperativa, cooperativa de treball associat especialitzada en serveis de gestoria/assessoria, consultoria i formació a empreses cooperatives i organitzacions de l’economia social i solidària (ESS).

Intervenen

Pau Serrat, cooperativista de Facto Cooperativa
Nuria Vega, MatchImpulsa

Una plataforma digital és un espai online al cloud d’interacció entre usuàries i el sistema virtual. És important l’element de la “INTERACCIÓ”. Aquest és un dels elements claus on haurem d’invertir temps/recursos/diners per aconseguir aquestes usuàries que necessitem per a aquesta interacció.

Hi ha diferents tipologies d’usuàries, necessitem un valor afegit i escalable. Ens trobem en serveis digitals que si no compten amb una base d’usuaris o la tecnologia no està adequada al servei que es vol donar, perden el sentit o la utilitat. Així que cal que la plataforma estigui al servei que vol oferir.

Hem de fer una anàlisi de la situació financera i de la procedència dels recursos pels quals comptarem, analitzar quines són les necessitats de finançament que tenim i també com serà el flux d’ingressos d’aquesta plataforma. Fer aquesta anàlisi de necessitats és rellevant perquè potser detectem que hi ha coses que podem resoldre en col·laboració amb altres iniciatives.

El primer que haurem de tenir és una Comunitat. Potser veiem que és més senzill acostar-nos a entitats que ja tinguin desenvolupada aquesta comunitat i buscar quin pot ser l’encaix entre les nostres solucions i les seves, i a través de l’enxarxament buscar una oportunitat de col·laboració per tal de compartir part de les nostres necessitats.

Una plataforma es basa a construir sobre el valor afegit del qual estem oferint. Cal pensar en el valor oferit que se li ofereix a cada una de les tipologies d’usuari.
El següent element és: inversions. En Tecnologia i en màrqueting.

Sovint no es té present aquesta necessitat d’invertir en màrqueting. D’entrada, la inversió en tecnologia i en mkt hauria de ser SIMILAR. Sobretot el primer any. A partir d’aquí la proporció haurà d’evolucionar cap a més inversions en màrqueting i menys en tecnologia. Podem tenir una supertecnologia, però no tenir ningú que la utilitzi, perquè ens falta la part de captació d’usuàries/persones.

Necessitats de màrqueting:

  • creació de la comunitat
  • growth-hacking

Per què necessitem enxarxar-nos? Les plataformes d’èxit necessiten economies d’escala. Fa referència a aquell nombre d’usuaris a partir de la qual la plataforma ja comença a tenir sentit. Alguns exemples:

  • vanwoow.es
  • udemy.com
  • filmin.es
  • La Zona opcions.coop/uneixte-lazona
  • fairbnb.coop/es

Van Woow: comença a tenir sentit quan hi ha suficients ofertes de plataformes i suficients usuaris/es que vulguin desplaçar-s’hi. O FairBNB, té sentit quan una persona pot considerar aquesta plataforma per trobar un lloc on anar a passar les seves vacances.
Filmin, fins al moment que no aconsegueix una quantitat d’usuàries, té poc sentit perquè no podrem desenvolupar més contingut o comprar-ne a les distribuïdores.
Udemy es basa en 2 perfils d’usuaris: professor, que s’enduu una petita comissió per cada alumne/A. Com més usuaris té la plataforma, més sentit té per professor/es apuntar-s’hi. La Zona: té sentit a partir del moment que la comunitat ja té una certa mida.

Com ens hem d’enxarxar?

Podem tenir necessitats de tecnologia, de disseny, de mkt, de com creem comunitat, de com fem manteniment i millora… de com millorem l’experiència d’usuaria. Podem buscar possibles estratègies de win-win: on guanyem nosaltres però també una altra entitat.

  1. Podem pensar a través d’un REPTE COMÚ: p. ex., imaginem que tenim el repte d’aconseguir que la gent trobi feina. Aquest es pot assemblar a reptes d’altres entitats o projectes, podem buscar metodologies d’enxarxament entre nosaltres.
  2. Podem pensar en les NECESSITATS PRÒPIES: p. ex., tenim una comunitat, però no tenim la part tecnològica solucionada. Detectem aquesta necessitat.
  3. Podem pensar en com crear SINERGIES amb altres projectes: p. ex., som experts/es en gestió de projectes, i nosaltres podem aportar la nostra “expertise” a una possible col·laboració.

Vols fer algun comentari sobre aquesta sessió?
Has trobat alguna cosa a faltar? Què t’ha semblat? Ens vols fer arribar un comentari?