campanya-Goteo-MatchImpulsa

Participa a #MatchGoteo per impulsar la digitalització feminista de l’economia social

Notícia coproduïda per les impulsores de la Càtedra_Oberta i extreta d’Economia Social i Solidària

L’11 de novembre es llança una campanya de cofinançament amb la Fundació Goteo i es podran fer aportacions des de la seva pàgina. A més, la Càtedra Barcelona UOC en Economia Digital (Càtedra_Oberta) destinarà 85.000 euros de recursos municipals en concepte de cofinançament per a les iniciatives seleccionades.

Llancem #MatchGoteo, una campanya de matchfunding amb la Fundació Goteo per finançar col·lectivament l’activitat de nou projectes a la ciutat de Barcelona que impulsen la plataformització digital de sectors socials i econòmics clau i fomenten la igualtat de gènere, així com el programari i el coneixement lliure i obert. La campanya, que es va presentar el dimecres 10, comença l’11 de novembre i durarà cinc setmanes, fins l 16 de desembre.

Es tracta d’un procés de finançament de projectes que, a més de rebre les aportacions ciutadanes mitjançant campanyes de micromecenatge, es complementa amb finançament públic. Les institucions posaran a disposició, a través de la Càtedra Barcelona UOC en Economia Digital (Càtedra_Oberta), 85.000 euros (IVA exclòs) per al cofinançament de les iniciatives seleccionades. Així, les iniciatives hauran d’aconseguir 4.000 euros amb la campanya de micromecenatge per accedir al cofinançament i formar part del programa MatchImpulsa 10, que representa l’última fase de plataformització de MatchImpulsa, programa principal de la Càtedra.

El salt de l’anomenada economia social i solidària, que representa el 7 % del PIB de la ciutat, cap a models de cooperativisme de plataforma amb perspectiva de gènere amplifica l’abast d’acció dels projectes i la generació de noves oportunitats. Aquests són elements que contribueixen a millorar el benestar de les persones i el dret a la ciutat, objectius primordials de la Càtedra_Oberta i que van en línia amb l’estratègia de ciutat #ESSBCN2030 i l’agenda Barcelona 2030 per digitalitzar el sector.

Les empreses o entitats d’economia social i solidària que participin en el programa MatchImpulsa 10 podran avançar cap a la definició del seu informe o brífing tecnològic i la producció de prototips de plataforma o la millora del seu projecte de plataformització existent durant el 2022. Comptaran amb el suport de persones expertes en l’àmbit tecnològic, en sostenibilitat econòmica i en implementació de mesures i plans d’igualtat, com ara Margarita Padilla, Martha Gòmez, Patricia Luján, Carlos Guadian, David Gómez, Doris Obermair, Enrique Rodríguez García, Ferran Reyes, Genís Roca, Ines Alcolea, Josian Llorente, Meritxell Reves, Pau Serrat, Pilar Rubio, Sergi Alonso, Sergi Frías i Patricia Carrasco. Aquest programa també incorpora formació i sessions per establir xarxes amb altres organitzacions.

La directora de la Càtedra_Oberta, Mayo Fuster Morell, reforça el fet que MatchImpulsa és pioner al món com a programa de digitalització transversalment feminista. “Segueix un model d’economia per a la preservació de la vida, la conciliació laboral, la inclusió i la participació de les dones amb una quota mínima del 40 %, entre d’altres”, explica Fuster Morell. MatchImpulsa, a banda, fomenta la realització de pressupostos amb perspectiva de gènere, un compromís amb l’Estratègia contra la feminització de la pobresa i de la precarietat i el reforç de la creació de xarxa a través de l’ecosistema digital feminista.

Empreses i organitzacions de la campanya

Les empreses i organitzacions que participen en la campanya tenen projectes d’impuls digital centrats en l’agroecologia i l’alimentació sostenible, la cultura, el feminisme, l’educació, la salut mental, la missatgeria o el tèxtil.

  • Brots Ecosocial (2021) és una associació d’economia circular que neix per apoderar persones a l’atur en situació de vulnerabilitat mitjançant l’agricultura i la distribució sostenible, impulsar l’economia local i reduir l’impacte mediambiental. Amb Brots pretén generar un ecosistema digital amb productors agroalimentaris locals, el sector empresarial i la ciutadania.
  • Igualitàrium (2020) és una associació que parteix d’oferir eines per apoderar les persones sent partícips de la seva pròpia salut. Amb Salut també per a les Dones volen crear una plataforma de formació en Salut Integral de les Dones per investigar, formar i divulgar amb perspectiva de Gènere i Sexe
  • Femnoise (2021) és una associació per incrementar la presència de les dones i la seva participació en el desenvolupament de comunitats locals en la cultura, l’educació, la tecnologia i les indústries creatives. En aquesta línia, vol desenvolupar el projecte Fem Market amb programari lliure per fomentar el mercat del sector de la música amb perspectiva feminista.
  • Fasolà (2017) és una cooperativa orientada a la innovació social que pretén desenvolupar SumSum, una plataforma col·laborativa per dinamitzar ecosistemes i economies locals des d’una perspectiva circular amb espais de cooperació. Les usuàries podran realitzar diferents demandes vinculades al desplegament del seu projecte, col·laborar i participar en el desplegament de solucions.
  • Les Mercedes Barcelona (2020) és una cooperativa de dones que ofereix servei de missatgeria d’última milla ètica, inclusiva i sostenible per a comerços de primera necessitat i botigues de proximitat, oficines o estudis i empreses de restauració de Barcelona. Llança Bol en bici amb Reusabol i Holon, un delivery de restaurants de proximitat amb envasos retornables.
  • Mensakas (2018), cooperativa sorgida de les lluites sindicals de Riders X Derechos en el sector de l’economia de plataforma per demostrar que és possible una alternativa responsable de repartiment. Amb Mensakas: més treball i menys uberització volen crear una plataforma digital per gestionar el servei amb la cooperació i el bé comunitari al centre.
  • Menú Circular (2021) és una associació formada per expertes com Ada Parellada que vol reactivar el sector de la restauració ajudant a persones en situació de vulnerabilitat a exercir el seu dret a l’accés a l’alimentació. Han desenvolupat una app basada en moneda virtual o blockchain per garantir transparència i traçabilitat i entrellaçar restaurants de barri, tot protegint el teixit social i econòmic. La campanya Menú Circular para Lola No Estás Sola va dirigit a aquesta associació que neix per reduir el sensellarisme de les dones.
  • La cooperativa distribuïdora Mercat Social (Quèviure, 2013) vol impulsar el projecte Transport Visible, una plataforma territorial per a la microdistribució urbana sostenible que compta amb Som Mobilitat i l’Economat Social de Sants com entitats agrupades.
  • Verificat (2019) és una associació sense ànim de lucre que lluita contra la desinformació i els rumors a Internet, amb formacions a escoles de Barcelona perquè les estudiants aprenguin a protegir-se de la manipulació a les xarxes. D’aquí neix Verificat Escola, projecte educatiu que pretenen digitalitzar per fer accessible l’accés del professorat a les eines necessàries i que estan promovent sota la campanya “Desfake”.

Podeu fer les vostres aportacions al següent enllaç.

El veredicte l’ha pres un comitè de persones expertes que ha tingut en compte criteris d’economia social i solidària, de perspectiva de gènere, de sostenibilitat econòmica i de compromís en la participació en MatchImpulsa, com ara que el 70 % del codi o contingut definit en el projecte de plataformització estigui en obert, que el 10 % del total del pressupost es destini a la inclusivitat, o la igualtat de la proposta, la sostenibilitat econòmica i tècnica de l’organització i l’assistència al 50 % de les sessions formatives i per teixir xarxes programades a MatchImpulsa 20.