Coneixem 2 i els seus principals reptes de distribució. Quines solucions tecnològiques estan implementant? Elements en comú i aspectes a millorar detectats.
- Susana Aspura de Biomarket
- Anna Garcia Miquel de la Colmena que dice si.
Susana Aspura: Responsable del mercat de fruites i verdures i del Biomarket
És el segon mercat d’Europa. Espanya és el primer productor europeu d’agricultura bio i el quart mundial.
Volen un model més sostenible. Espanya és qui més produeix però consumeix menys. Espanya va augmentant el seu consum de productes eco.
Objectius del Biomarket:
- Augmentar al consum de productes eco a Catalunya.
- Millor relació qualitat – preu
- Facilitar els petits i mitjans productors.
- Facilitar els controls higiènics sanitaris + certificació de productes ecològics.
El seu repte actual és la captació de clients, ja que els hi està costant fer-se conèixer. La gent que ja consumeix bio, ja té els seus proveïdors. Volen que els mercats municipals vinguin a comprar bio en el Biomarket. Les botigues estan acostumades al fet que li arribin els productes. Costa canviar d’hàbits.
Funcionament:
- Tradicional
- Compradors venen al matí i escollin els productes i a les 10 se l’emporten. Les empreses ens informen dels productes que li arriben
Funcionament general: és una plataforma que posa en contacta productors amb consumidors a través de comunitats de consumidors per barri.
Anna Garcia Miquel de la Colmena que dice si
El Rusc Que Diu Sí!, és una plataforma que posa en contacte a consumidors amb productors locals, a través de la creació de comunitats de consum als barris que anomenem Ruscs.
Diferents actors:
- La/el responsable del rusc: emprenedor.a social que troba un punt de distribució.
- Els productors: Creen els seus perfils a la web. En general els productes són propis, però també proposen d’altres productors.
- Agafen el 80% del preu del producte.
- Entreguen directament al rusc.
- No hi ha obligació de compra pel consumidor.
Diferents models:
- Barcelona: Entrega en bici amb Mensakas i Les Mercedes
- Madrid: centre logístic que prepara cistelles i fa rutes. Són els productors que paguen aquest servei.
- París: La Ruche à la Maison: fusió amb empresa logística.
Reptes del model de distribució:
- Xarxa descentralitzada: molts petits actors que s’han de coordinar i posa la qüestió de la responsabilitat
- Sostenibilitat: molts petits productors que entreguen a la ciutat.