DigiTeca

0 de 66 lliçons completades (0%)

Màrqueting i comunicació

Plataformes sexys! Campanyes de comunicació inspiradores per consolidar la teva proposta

Això és una vista prèvia de la lliçó

Registra’t o inicia sessió per cursar aquesta lliçó.

Amb l’Alba Gómez, de L’Apòstrof Cooperativa

En aquesta càpsula treballarem sobre l’storytelling i el relat, a l’hora de comunicar el que fem. 

La importància del relat per comunicar de forma més efectiva, veurem com podem fer aflorar els valors, les idees que hi ha darrere del nostre projecte, i com detectar-los per poder-los explicar i fer-los arribar al màxim de persones. 

Storytelling. Com podem comunicar de forma més creativa?

  • L’art d’explicar històries està lligat a l’art de viure
  • Vendre idees no és vendre motos. Els relats han de tenir un sentit
  • Totes les persones tenim històries per explicar. Només es tracta de trobar-les

Per què ens sedueix tant el relat?

El relat és l’únic artefacte capaç de transmetre informació a través de l’emoció. El nostre cervell és narratiu, li és fàcil entendre les històries, perquè així és com llegim el mon:

  • Causalitat
  • Conflicte
  • Temps lineal
  • Protagonista únic
  • Realitat coherent
  • Enemic extern

Les històries construeixen la realitat quotidiana: la nostra visió del món i la forma que té. No hi ha poble sense relat. Són les històries compartides les que uneixen cultures i grups de persones.

Els ingredients

Les sorpreses, els girs apel·len les nostres emocions i fan els temes universals recordables. Són un dels ingredients d’una bona història, la recepta seria:

  • Simplicitat
  • Sorpresa
  • Concreció
  • Versemblança
  • Emoció

Per tant, els ingredients d’una bona història són:

  • És lúdica, emocional i sensorial
  • Està carregada de sentit
  • És mnemotècnic
  • Pot ser multimèdia i multisuport
  • Una seqüència de fets amb acció
  • Exposa un conflicte que dona sentit a les nostres vides.

La història es construeix a través d’un centre sòlid, una idea que controla totes les accions. Solem descobrir la idea controladora al final. És important descobrir la nostra premissa. Hem de pensar per què existeix el nostre projecte. Quina és la seva raó de ser? Què el fa únic i singular? La premissa parla del perquè. Es resumeix en una frase. I és la llavor que impregna tots els relats.

Sense conflicte no hi ha acció. Una història és el desenvolupament d’una acció en el temps que porta un canvi en els personatges i en les situacions.

Plantejament (tesi) + Nus (antítesi) + Desenllaç (síntesi)

Una forma de presentar el conflicte és a través del camí dual. En quines dualitats s’emmarca el vostre projecte?:

  • Premium vs. low cost
  • Globa vs. local
  • Slow vs. ràpid
  • Innovació vs. tradició
  • Homogeni vs. singular

Un altre element és la utilitat de la història:

  • Compartir coneixements
  • Encetar la flama de l’acció
  • Projectar el futur
  • Fomentar l’humor i sàtira
  • Comunicar el que som: gent
  • Transmetre valors

Els millors relats de marca no han de ser només verbals. S’ha de cercar l’originalitat en l’origen. S’han d’incloure elements gràfics o vídeos que ajudin al relat, anar més enllà del text.

El nostre públic

S’ha de trobar el camí per conèixer el nostre públic:

  • A quin públic volem arribar?
  • Quins problemes tenim com a marca o organització?
  • Què volem aconseguir? Informar, convèncer, seduir…
  • Quin missatge volem transmetre?
  • I amb quin to ens identifiquem?

Els cinc punts clau per conèixer el nostre públic son:

  • Necessitats
  • Valors
  • Expectatives
  • Experiències
  • Emocions

Els cinc camins creatius per començar:

  • Propòsit i valors
  • Ingredients, matèria
  • Temps (els inicis o moments clau)
  • Lloc
  • Expertesa (passió, procés, equip…)

El camí per fer un relat complet és: història >> trama >> escenari >> temps >> personatges >> narrador >> accions >> conflicte >> desenllaç.

La força del format: els disparadors

La metàfora és una figura retòrica que consisteix a denominar o descriure alguna cosa (A) a través de la seva relació de semblança o analogia amb una altra cosa (B). Una bona metàfora ha de ser concreta, reveladora i sorprenent. La metàfora s’agermana amb la comparació i l’al·legoria.

  • Hibridar coses allunyades. Combinar idees, lligar coses com que el canvi climàtic ho afecta tot mostrant com afectaria les obres d’art.
  • Màrqueting de guerrilla. És una bona estratègia per impactar i guanyar visibilitat.
  • Apostar per col·laboracions que puguin ser fructíferes. Veure amb qui podem fer una estratègia conjunta de comunicació.
  • Gamificació de la comunicació. Fer partícips als destinataris.
  • Aprofitar la força de la música
  • Fer servir l’humor
  • Cocreació. Crear missatges amb les audiències.

Fer una bona estratègia StoryTelling

  • Estudia bé el teu públic objectiu i interactua-hi
  • Desvetlla històries cada dia. Quins continguts oferts en continuïtat pot ser d’interès per les teves usuàries o clientela?
  • Mostra el valor del teu projecte en cada relat.
  • Treballa les històries senzilles amb plantejament + nus + desenllaç.
  • Crea un contingut fàcil de digerir (la visualitat importa)
  • Humanitza el projecte, això genera empatia
  • La protagonista és la teva usuària, tu ets la mentora.
  • Treballa diferents formats
  • Assegura’t que la moral de la història respon a la teva premissa.
  • Repassa el calendari del teu sector, pensa continguts que encaixin amb l’actualitat.

Vols fer algun comentari sobre aquesta sessió?
Has trobat alguna cosa a faltar? Què t’ha semblat? Ens vols fer arribar un comentari?