Màrqueting i comunicació

0 de 6 lliçons completades (0%)

Eines del màrqueting per plataformitzar el teu negoci

Això és una vista prèvia de la lliçó

Registra’t o inicia sessió per cursar aquesta lliçó.

En aquesta sessió ens endinsarem a conèixer aspectes indispensables per a la plataformització del nostre projecte com ara: 

  • Què és el màrqueting digital?
  • Estratègies de màrqueting digital
  • Màrqueting de continguts
  • SEO
  • Xarxes socials
  • Publicitat de pagament
  • Analítica digital
  • Estratègia customer centric 
    • Segmentació de la clientela
    • Gestió de la clientela mitjançant el cicle de vida
    • Customer experience (CRM)
    • Referral marketing

Amb Martha Gómez, de la cooperativa Jamgo 

El màrqueting digital és la promoció i difusió de productes i serveis, i la comunicació amb els consumidors i clients potencials a través de l’ús de les tecnologies que incorpora internet, en tota classe de suports digitals: ordinadors, telèfons mòbils, tauletes tàctils, televisors intel·ligents, etc.
És imprescindible conèixer per endavant les necessitats, preocupacions, pensaments i emocions dels consumidors, per poder respondre-hi amb fórmules idònies per a satisfer-los.
Per això, és important identificar, localitzar i descriure els perfils de persona que representen els nostres diferents tipus de clients i clients potencials.

Estratègies de màrqueting digital:

  • Màrqueting de continguts
  • Xarxes socials
  • SEO
  • Publicitat de pagament
  • Estratègies màrqueting digital
  • Analítica digital

El contingut és el rei. És el combustible que condueix les teves accions de màrqueting digital:

  • Xarxes socials
  • Lloc web, botiga en línia, blog, fòrums
  • Anuncis
  • Butlletins informatius i comunicacions

És un dels pilars fonamentals del SEO. Crea contingut educatiu, inspiracional, informatiu, però no promocional. Ofereix contingut rellevant per a la teva audiència. I si aporta valor i és enginyós, la teva audiència et seguirà.

Tipus de continguts:

  • Blogposts
  • Notes de premsa
  • Continguts web
  • Contingut de marca per promocionar i difondre
  • Bàners, creativitats i il·lustracions
  • Vídeos
  • Històries patrocinades
  • Guies, llibres electrònics, presentacions
  • Infografies
  • Webinars
  • Continguts de “porta d’entrada” (vegeu-ne un exemple)
  • Curació de continguts
  • Descobriment de continguts (outbrain)

Què és el SEO?

És el procés d’optimitzar el contingut, la configuració tècnica i l’abast d’un lloc web perquè les seves pàgines apareguin a la part superior de la pàgina de resultats d’un motor de cerca, per a un conjunt específic de paraules clau. L’objectiu és millorar la visibilitat d’un lloc web i atreure trànsit orgànic (no de pagament) al lloc web, quan es busquin productes, serveis o informació relacionada amb el negoci en qüestió.

Xarxes Socials

Les xarxes socials permeten establir converses i diàlegs amb els nostres consumidors, clients potencials i altres usuaris que puguin
estar interessats en els nostres productes o serveis. Moltes vegades funcionen com a canals d’atenció al client alternatius. Permeten concentrar opinions i queixes en un mateix lloc, per tal de poder controlar-les i respondre-les. Permeten proporcionar als usuaris informació de valor, entreteniment, formació/educació… a més de resoldre dubtes i respondre consultes. Són una de les principals vies de difusió i promoció dels continguts que produïm i poden portar molt trànsit al nostre web. És una molt bona manera de gestionar la reputació de la teva marca.

Els perfils socials reforcen i atorguen credibilitat a les marques.

  • Cada xarxa social té un ús específic i no tots els usuaris utilitzen totes les xarxes socials, per això és important no compartir el mateix en els diferents perfils.
  • Com més vulgui involucrar-se el nostre públic en els continguts que compartim, més probabilitats hi haurà que els comparteixin amb els seus amics i familiars.
  • WhatsApp, Facebook, Twitter, Instagram… són el nou boca a boca, en versió digital.

Publicitat de pagament

PPC (Pay per clic)

La cerca de pagament o pay per clic (PPC) fa referència al resultat patrocinat o resultat de pagament a la part superior o inferior de la pàgina de resultats d’un motor de cerca (SERP).
Principals mitjans que permeten crear campanyes PPC: Google AdWords i Bing Ads.
Els anuncis PPC són flexibles, visibles i eficaços per a campanyes d’alt impacte (conversió immediata). A més, són anuncis contextuals: apareixen quan una persona busca una paraula clau o un terme en particular.
També poden ser geolocalitzades: apareixen en determinades ubicacions geogràfiques o a determinats quilòmetres a la rodona d’una ubicació específica.

Display

Publicitat en llocs web, mitjans de comunicació o altres plataformes (no en la SERP).
Inclou molts tipus diferents de formats i conté text, imatges, animacions, vídeo, àudio, enllaços a productes, etc.
L’objectiu principal és mostrar anuncis i missatges de marca als usuaris que naveguen per determinats llocs web.
Els mitjans principals que permeten crear campanyes de display són: Google Display Network, DoubleClick by Google, Ad Network i eines de tercers (Criteo, AdRoll, adCore, AdStage, etc.). Publicitat en llocs web, mitjans de comunicació o altres plataformes (no en la SERP).

Publicitat a xarxes socials

A més del contingut orgànic, les xarxes socials permeten fer campanyes de pagament o promoció de continguts. Podem promocionar un contingut orgànic, o crear una campanya de pagament des de zero.

Tipus de campanyes de pagament en xarxes socials:

  • Conversió
  • Trànsit al lloc web
  • Interacció en un article
  • Remàrqueting i retargeting
  • El like de la pàgina
  • Descàrrega d’Apps

Analítica digital

És una de les àrees més importants del màrqueting digital, ja que el seguiment i control dels nostres esforços seran imprescindibles per ajustar i millorar l’estratègia orientada a objectius de màrqueting i de negoci.
L’analítica ens permet:

  • Conèixer l’experiència dels clients en el nostre lloc web.
  • Determinar d’on procedeixen les visites.
  • Extreure les mètriques principals: visites totals, % visites noves, durada mitjana a la pàgina, % de rebot, usuaris únics, pàgines més visitades, % de conversió, transaccions, ingressos, etc.

Eines de mesura i generació de quadres de comandament principals (gratuïtes):

  • Google Analytics
  • Google Data Studio
  • Facebook/Instagram Insights
  • Twitter Analytics
  • YouTube Analytics
  • LinkedIn Analytics

Estratègia customer centric

Customer centric significa identificar als clients més valuosos i centrar les estratègies d’adquisició, desenvolupament i comercialització en ells. Vol dir que els altres clients seran ignorats? De cap manera! Aquests són fonamentals per l’empresa. He de desenvolupar una estratègia coincident i personalitzada per ells. Les empreses amb una estratègia de customer centric definida parteixen d’entendre que les necessitats dels clients són diferents, així com ho són els seus comportaments amb relació a l’empresa. Aleshores s’enfoquen en què rebin una experiència tan personalitzada com sigui possible.

  • Segmentació del client
  • Gestió del client mitjançant el cicle de vida
  • Customer experience
  • Referral marketing

Segmentació

La segmentació de la cartera de clients és una peça clau dins de l’estratègia customer centric, ja que permet una visió de l’empresa centrada en el client i no amb visió de producte. Com sabem, hi ha múltiples maneres de classificar els clients, però la segmentació de clients en funció del valor que aquest reporta al negoci és la manera que recomana l’estratègia customer centric. L’objectiu de la segmentació és ser capaç d’identificar quins clients aportaran més valor al negoci al llarg de tota la seva vida com a clients i així accionar estratègies comercials i diferenciar nivells del client servei en funció del valor del client. Per exemple, amb diferents temps de resposta en el servei d’atenció a client.

  • Diferenciar actuacions en funció de les característiques de cada segment, aconseguint amb això personalitzar l’oferta
  • Augmentar les taxes de conversió en adaptar millor l’oferta en funció del perfil de client
  • Dirigir els recursos als clients més rendibles o més valuosos per a l’empresa i així optimitzar el pressupost molt més.
  • Realitzar test de prova a micro segments amb la finalitat de Beneficis validar la teva proposta de valor de la segmentació

Cicle de vida del client

És fonamental que la gestió del cicle de vida del client estigui recolzada en un pla que fixi objectius sobre la base de la cultura centrada en el client, a part de servir de guia a l’activitat comercial. Per tant, el propòsit ha de ser plantejar una estratègia comercial amb plans diferents en funció dels segments de clients. És per això, que el model centrat en el client ha de fixar i descriure com es pretén atacar comercialment cadascun dels segments als quals es dirigeix l’empresa, així com definir els contactes comercials i accions de venda creuada durant el seu cicle de vida. Has d’incloure un pla de captació, up sell, cross selling, retenció i recuperació de clients. D’altra banda, s’han de fixar les polítiques de preus i descomptes per a cada etapa del cicle dels diferents segments i en funció de canal.
Sempre, evita destinar massa recursos a captar clients que a priori saps que només aportaran beneficis a curt termini.

Beneficis

  • Prioritzar les accions comercials en els clients més valuosos i amb més probabilitat en les decisions de compra de client
  • Servir de guia de l’activitat comercial. D’aquesta manera impedim que cada comercial realitzi l’estratègia més fàcil per assolir els seus objectius i ajustar-se a la línia marcada per la companyia.
  • Evitar que els processos de captació, up selling i cross selling siguin reactius. En lloc d’això, se sistematitza els contactes proactius amb els clients i es dota d’eines a la xarxa comercial.
  • Desenvolupar accions en funció del perfil, valor i probabilitat de compra dels clients per intentar que contractin productes complementaris o renovin la subscripció.

Customer Experience CRM

Segons l’estratègia customer centric, la fi ha de ser deixar d’enfocar només en el producte per centrar-se en la relació a llarg termini amb el client i adaptar-se a les seves necessitats concretes.
El fet ideal és aconseguir generar un model de relació amb el client. Com a eina de gestió de la relació amb el client està el customer experience o experiència de client.
Aquesta eina ens ajuda a constituir aquest model de relació amb el client i a gestionar les interaccions que té amb l’empresa a través del customer journey o viatge de client. Avui dia, l’experiència de client suposa l’únic avantatge de diferenciació possible amb la competència i posteriorment amb la fidelització.

  • Tenir una visió dels processos de l’empresa des del punt de vista del client
  • Millorar els processos de l’empresa gràcies a la captació sistemàtica de les opinions i necessitats dels usuaris
  • Identificar els punts crítics d’actuació i de major impacte per al client
  • Establir plans de millores i accions sobre els clients del CRM

Als clients els agrada explicar la seva experiència en blogs, les xarxes socials, a amics i altres usuaris interessats a adquirir els mateixos serveis o productes. Si els agraden els que fem, sempre estaran disposats a recomanar els nostres productes o serveis. Es
pot aprofitar aquest fet i gestionar-o deixar que les coses succeeixin soles. Els objectius dels models recomanació, és assegurar que el que diguin els usuaris de la marca sigui en positiu, ja que els clients satisfets són la millor forma de publicitat possible i el màrqueting de Referral boca en boca el màrqueting més rendible.

  • Ajuda a la captació de nous clients
  • Els costos d’adquisició en publicitat i esforç comercial es redueixen
  • Suposa la millor publicitat, ja que sorgeix de manera natural és autèntica
  • Combinada amb una bona gestió de branding dóna molta més Beneficis visibilitat a la marca del Referral marketing

Vols fer algun comentari sobre aquesta sessió?
Has trobat alguna cosa a faltar? Què t’ha semblat? Ens vols fer arribar un comentari?